onsdag 26 april 2017

TILL SKOGEN MED FRITIDS

En eftermiddag i veckan går vi till skogen med ettorna på fritids. De är aldrig i skogen skoltid så vi tycker det är viktigt att de ges den möjligheten på em istället.
Det är en kvarts promenad där vi tränar att gå i trafik och promenaden dit avslutas med en jättelång och brant uppförsbacke som kräver styrka i ben och kondition. Vi äter mellis när vi kommer fram och erbjuder någon liten aktivitet. Att bara få leka i naturen är så viktigt för motorik, fantasi, samarbete mm så barnen får gott  om tid till det.  Vi är på bryggarberget och har en fantastisk utsikt över Galjamarken och Långö och vi ser vår skola från berget.







Vi på fritids har fått ett eget kapitel i läroplanen och detta får vi bl a med från den när vi går till skogen;

Genom att eleverna får vistas i natur och samhälle ska undervisningen också stärka deras möjligheter att ta del av ett aktivt förenings-, kultur- och friluftsliv i närmiljön.Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla ett intresse för att vara fysiskt aktiva. Vidare ska undervisningen bidra till en förståelse för hur fysisk aktivitet och utevistelse kan påverka hälsa och välbefinnande.

Genom undervisningen i fritidshemmet ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • Orientera sig i närmiljön och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
  • Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.
  • Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer. Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.