Anteckningar från elevrådet 26/4- 18
1.
Frågor från förvaltningen- komunen funderar på att
bygga en ny skola och dem har frågot till oss elever.
·
Vad är
viktigast för att en skola ska kännas välkommnande? Vuxna som möter upp
elever och föreldrar typ reception. Väl städat, finnas saker att göra på
morgonen, bygga ett regn och vind skydd,
·
Vad är
viktigast för en skola för att det ska kännas tryggt?
Rastvärdar ute- saknas ibland på 4-6, bra med olika raster mellan stadierna,
inga kamror behövs
·
Vad är
viktigast för att få arbetsro i skolan? Att alla ska vara tysta, respektera
kompisar och vuxna, fritis gård ösnkas, att lärarna håller det lugt, klassens
stjärna,
·
Vad är det
viktigast att den nya skolan utrustas med? Skolsköterskan, musikrum,
specialsalar bibliotek
2.
Inkomna ärenden
·
Åk 6- vid frånvaron på wämödagarna behöver
personalen meddela Wämö om föräldrarna meddelat till Tullskolan. Blött i
omklädningrummen- förslag på nya skrapor. Fasta linjer på fotbollsplanen. Nya fotbollsnät
och innebandy mål.
·
Åk 5- hela klassen tillsammans önskar träffas en
helgdag. Basket turnering, duschdraperier till omklädningsrummen (tjejerna har
ett. Men vill ha fler), kompisgunga, rörelsebana, gnisslar när man gungar, baka
i skolan, tuggummi på lektionerna, pyjamasparty- skolfest- chilla en dag. Musik
på rasterna.
Läsa tyst på morgonen- starta dagen med det, göra något med de yngre
barnen tex teater, disco, Cirkusdag, utflykter till våren, Vernissage för
föräldrarna 29/5.
·
Åk 4- klassresa med samarbets lekar, fler ute
leksaker till äldre barn, fler fotbollar, gå på bio, använda mobiler på skolan,
öppna berget, skolgård för liten
·
Åk 2- kompis gunga, kolla värmen i duscharna,
nya leksaker ute, göra om skolgården m,m
·
Åk 1- dem äldre tar våra bollar och lämnar inte
tillbaka dem, fotbollar och basketbollar, de äldre tar ofta över planen för
oss, längre raster, bättre bandyklubbor, roligare lekplatser
Övrigt: trög dörr in till bandyrinken, laga bandyrinken
Några har tappat bort sina saker och har svårt att hitta
dem. Förslag: Lista i receptionen för borttappade saker, både försvunna och
hittade.
Ledningen kommer titta över ärendena som togs upp och se vad
skolan kan åtgärda. Respektive klasslärare återkopplar till eleverna.