Elevråd


Anteckningar från elevrådet 26/4- 18


1.     Frågor från förvaltningen- komunen funderar på att bygga en ny skola och dem har frågot till oss elever.



·       Vad är viktigast för att en skola ska kännas välkommnande? Vuxna som möter upp elever och föreldrar typ reception. Väl städat, finnas saker att göra på morgonen, bygga ett regn och vind skydd,

·       Vad är viktigast för en skola för att det ska kännas tryggt?

Rastvärdar ute- saknas ibland på 4-6, bra med olika raster mellan stadierna, inga kamror behövs

·       Vad är viktigast för att få arbetsro i skolan? Att alla ska vara tysta, respektera kompisar och vuxna, fritis gård ösnkas, att lärarna håller det lugt, klassens stjärna,

·       Vad är det viktigast att den nya skolan utrustas med? Skolsköterskan, musikrum, specialsalar bibliotek



2.     Inkomna ärenden

·       Åk 6- vid frånvaron på wämödagarna behöver personalen meddela Wämö om föräldrarna meddelat till Tullskolan. Blött i omklädningrummen- förslag på nya skrapor. Fasta linjer på fotbollsplanen. Nya fotbollsnät och innebandy mål.

·       Åk 5- hela klassen tillsammans önskar träffas en helgdag. Basket turnering, duschdraperier till omklädningsrummen (tjejerna har ett. Men vill ha fler), kompisgunga, rörelsebana, gnisslar när man gungar, baka i skolan, tuggummi på lektionerna, pyjamasparty- skolfest- chilla en dag. Musik på rasterna.

Läsa tyst på morgonen- starta dagen med det, göra något med de yngre barnen tex teater, disco, Cirkusdag, utflykter till våren, Vernissage för föräldrarna 29/5.

·       Åk 4- klassresa med samarbets lekar, fler ute leksaker till äldre barn, fler fotbollar, gå på bio, använda mobiler på skolan, öppna berget, skolgård för liten

·       Åk 2- kompis gunga, kolla värmen i duscharna, nya leksaker ute, göra om skolgården m,m

·       Åk 1- dem äldre tar våra bollar och lämnar inte tillbaka dem, fotbollar och basketbollar, de äldre tar ofta över planen för oss, längre raster, bättre bandyklubbor, roligare lekplatser



Övrigt: trög dörr in till bandyrinken, laga bandyrinken

Några har tappat bort sina saker och har svårt att hitta dem. Förslag: Lista i receptionen för borttappade saker, både försvunna och hittade.





Ledningen kommer titta över ärendena som togs upp och se vad skolan kan åtgärda. Respektive klasslärare återkopplar till eleverna.