Skolråd

Minnesanteckningar från möte med Tullskolans skolråd 23 april 2018

Närvarande
Martin Andersson, Lars Hafsbrandt, Johannes Holswilder (sekreterare), Amanda Karlsson
(ordförande) och Ulf Pettersson.

Spörsmål
Bilar, bilar, bilar. Det finns fortfarande föräldrar som kör in på skolområdet eller på gångstigen
vid Tullparken för att lämna eller hämta sina barn. Eller så parkerar föräldrar sina bilar i
”avlämningszonen” vid Polhemsgatan. Åtgärd: fortsätta att informera om att bilar inte ska finnas
inom skolans område.

Markföroreningar. Berget norr om skolan är fortfarande avstängd på grund av föroreningar i
marken – gammalt industriområde. Kommunens fastighetsavdelning har inte lämnat några besked
om åtgärder eller tidsplan för åtgärder för att få bukt med problemet. De ber om att få återkomma.
En begränsad skolgård är ett arbetsmiljöproblem. Många barn på liten yta leder till friktioner.
Frågan om att nyttja del av Tullparken som skolgård kom upp igen. Kommunens
fastighetsavdelning har inte givit något svar på det heller. Åtgärd: fortsätta att påtala problemet.

Ordningsregler. Plan mot kränkande behandling. Martin informerar om planen medelst hjälp av
dator och projektor. Planens syfte är att motverka alla former av mobbning. Klurigt att hålla planen
levande så att den inte blir någon hyllvärmare. Fokus i planen under 2018/2019 är studiero;
förhållningssätt; bemötande. Församlingen önskar att det kanske möjligtvis skulle kunna vara en
bättre dokumentstruktur på planen. Ett annat önskemål är att få veta, övergripande, om det går upp
eller ner vad det gäller mobbning och liknande otyg. Svarstalong på ordningsreglerna som delas ut
önskas. Talong som man skriver under och river av och lämnar in. Ordningsregler ska också delas
ut till F-klassen

Övrigt.
• Går det att få skolrådets mötesprotokoll översatt till andra språk? Martin skulle se om
kommunens översättare möjligtvis skulle kunna översätta.
• Adresslistor för e-post till skolbarnens vårdnadshavare. Nytt nappatag för att få till stånd
aktuella mejllistor. Och en mejladress till skolrådet. Martin tar tag i det.
• Städdag. Frågan svävar i luften.
• Tullskolans blogg. Kanske det går att publicera skolrådets mötesprotokoll där? Önskemål
från församlingen att bloggen uppdateras lite oftare än som det är nu.
• Standardformalia. Önskemål att skolrådets mötesprotokoll ska ha en bestämd struktur.
• Större mångfald i skolrådet? Skolrådets sammansättning speglar inte riktigt skolans elever
och vårdnadshavare. Hur göra?
• Förslag på att ha ständig ordförande och sekreterare i skolrådet. Skolrådets ordförande
skulle då ha barn i årskurs 6 och sekreteraren ha barn i årskurs 5. Tror inte att mötet kom
fram till något bestämt där.
• Hjärt- och lungräddning. Skolan försöker ha övningar/utbildning två gånger per år. En
hjärtstartare ska inom en nära framtid installeras på skolan.
Nästa möte. Inget datum blev satt. Martin kallar. (Skolrådet har möten två gånger per termin)
***


Anteckningar från Skolrådet 26/9- 17



Vi började med en presentation där rektorn Martin presenterade sig först. Martin förklarade att han känner att han har fått ett bra och roligt jobb. Han önskar att hans energi ska smitta av sig ut i verksamheten. Skolrådet är viktigt och han ser fram emot ett bra samarbete. Representanter från f-klass och årkurs 2, 3, 4, 6 presenterade sig. Therese Melin, biträdande rektor och Kerstin Rydman (SvA lärare) och Madelein Borg (lärare i F-klass) var övriga representanter från skolan.

·         Skolan undrade om föräldrarna tyckte att det behövs representanter från personalen eller om det räckte att Martin och Therese M representerade skolan. Efter en liten diskussion bestämdes det att det räckte med Martin och Therese men att de tar med sig frågor till personalen från skolrådet, om sådana finns.

·         Man önskar fler föräldrarepresentanter. Några som sitter i Skolrådet har suttit i några år och om det är någon annan som önskar vara med så är man välkommen. Maila intresset till sitt barns klasslärare/mentor.

·         Föräldrarepresentanterna frågade om det finns möjlighet att få ut maillistor till alla på skolan. De önskar nå ut till föräldrarna i den klassen som de representerar. Martin förklarade att de måste gå genom klassläraren. De har mail till de vårdnadshavare som har lämnat ut sin mail.  

·         Tullskolans organisation gick igenom. En fråga angående hur det såg ut med klasslärare till årskurs 3 kom upp. Martin förklarade att ledningen på skolan arbetar för att hitta en lärare till dit. Så fort vi har ett besked kommer vi gå ut med information om det. Vi har några lediga tjänster som vi arbetar på att tillsätta, men det är svårt att hitta behörig personal.

·         Tullskolans arbetsplan för läsåret 17/18 gicks igenom. Det är en plan för vad skolan ska arbeta med förutom det som står i läroplanen: Tillgänglighetsprojekt, autism-NPF (skolan tar hjälp av Stödteamet) och digitalisering. 

·         Digitalisering- Vi hade en diskussion om det var bra med IPads eller inte. Några föräldrar funderade om det inte räckte att man hade dator/Ipads hemma. Martin förklarade att det är ett bra pedagogiskt verktyg och det är viktigt att man lär sig använda dem på rätt sätt. Det finns många tankar runt detta. Skolan anser att det är viktigt att det är ett komplement till böcker och pennor. Det står i skollagen att vi måste utbilda eleverna i digital kompetens. 

·         Föräldrarna upplever att det är stökigt i korridorerna. Många elever som springer ut och in i klassrummen. Ledningen tar upp det med personalen på skolan.

·         Om någonting händer på skolan vill skolan att eleven går direkt till en lärare och berättar hur den har upplevt situationen. Läraren försöker reda ut vad som hänt. Läraren kontaktar vårdnadshavarna om den anser att det behövs. Skolan önskar att eleven inte ringer sina föräldrar utan att det är läraren som kontaktar dem.

·         Mobiltelefonerna ska stängas av när man kommer in på skolans område. Telefonerna kan lämnas in till klassläraren under skoldagen/fritids (skolan tar då ansvar för telefonen), annars ska telefonen ligga i väskan. Om eleven väljer att ha telefonen i väskan och det händer något med den, har skolan inget ansvar. Om telefonen tars fram under dagen och stör verksamheten, har skolan rätt att ta telefonen och ge tillbaka den när eleven går hem. Skolan önskar att alla föräldrar pratar med sina barn om detta.

·         Överenskommelse dokumentet gicks igenom. Föräldrarna tyckte det var bra och kom med några förslag på förtydliganden. De önskade även att det skulle skrivas på och skickas tillbaka till skolan.

·         Tyvärr har det klottrats på skolan. Klottret sker på kvällar och helger. Ledningen har felanmält detta och hoppas att det saneras inom kort.

·         Flexenhet- Sedan i augusti har skolan en liten enhet som kallas Flexenheten. Där arbetar en lärare, en fritidspedagog på fm och en resurs. Enheten är anpassad så att vissa elever ska kunna komma dit och ha undervisning/fritids efter sina behov och förutsättningar.

·         Integrationsarbete- Skolan har ett nätverk tillsammans med Integrationscentrum. Ett arbete är igång för att utveckla arbetet kring integration.

·         Modersmålsundervisning- får man ha i 7 år. Vi rekommenderar att man får ett slutbetyg i sitt modersmål i årskurs 9 och då är det bra om man börjar läsa modersmål i årskurs 3.

·         Föräldrarna har uppmärksammat spikar på bandyrinken. Ledningen meddelar vaktmästaren detta och ber honom åtgärda detta omgående. Therese berättade att om föräldrarna upptäcker något på skolan som är söndrigt tex bandyrinken, är det bra om de berättar för skolpersonalen och de kan också gå in på Karlskronas hemsida och göra en felanmälan.



Nästa Skolrådsmöte är 21/11 kl 18.00-19.00 i personalrummet på Tullskolan. Amanda, förälder i F-klass är ordförande och Ulf, förälder i år 2 är sekreterare den gången.



 Anteckningar från Skolrådet den 7 nov 2016
Närvarande: Therese Melin biträdande rektor, Britt-Marie lärare, föräldrarepresentanter från årskurs 1, 2, 3 och 5.
Agenda:


  • Presentation
  • Nuläge på skolan- organisationen
  • Bygget
  • Avlämningsplatsen
  • Förväntansdokument
  • Övriga frågor


Nuläge på skolan: Tillbaka efter ett lov. Som efter många lov är det lite oroligt första dagen. Vi har några grupper på skolan som är ganska tuffa. Det är tufft i det sociala samspelet mellan eleverna och det finns även elever som är tuffa mot pedagogerna. Skolan arbetar mycket med detta och skolan arbetar med stöttning och handledning. Utifrån elevgrupperna och önskemål från eleverna har skolan  i två årskurser (1 och 3) delat upp klasserna i mindre grupper. Detta är inga konstanta grupper utan de är fortfarande en klass, men när de arbetar så är de uppdelade i mindre grupper. Om det är något ni undrar över så vänd er till lärarna.
Organisationen: Tre fritidspedagoger kommer tyvärr lämna oss för nya uppdrag. Rekryteringsprocessen är igång. Skolan söker även en specialpedagog. En förskollärare, kommer tillbaka i tjänst på deltid i dec, efter några månaders sjukdom. Några andra pedagoger som har varit sjukskrivna några veckor är på väg tillbaka i tjänst på deltid. Skolan har haft vikarie för de som har varit sjukskrivna. Lite tufft att det i vissa klasser har varit olika vikarier.
Bygget: Nybyggnationen av Piren norr om Fyren kommer inom kort att komma igång. Bygget ligger i fas och följer tidsplanen. När bygget kommer igång kommer byggarbetsplatsen att hägnas in. Önskvärt från föräldrarna hade varit att skolan hade gått ut i veckomeddelandena och berättat att bygget höll tidsplanen. Ritningar och info om bygget läggs ut på bloggen. Följ gärna processen där, www.tullskolan.blogspot.se Föräldrarna föreslog också att det kanske vore en idé att byggherrarna bjuder in elevgrupper till bygget för att berätta om hur en byggnation går till och vad som kan vara farligt runt ett bygge. Therese M tar det med Skanska som ska bygga Piren.  Önskvärt också att skolan är tydlig med informationen ut till föräldrarna vad som gäller vid lämning och hämtning när bygget kommer igång.
Avlämningsplatsen: Den är inte riktigt klar ännu. Skolan kommer med information när den helt kan tas i bruk. En förälder gjorde skolan uppmärksam på att man inte har klar sikt när man lämnar avlämningsplatsen. En buske skymmer sikten. Skolan kontaktar trafikavdelningen angående detta. Skolan ska informera eleverna om att de inte får gå in där bilarna kör in. De måste gå ända fram till grinden.
Förväntansdokument: Personalen har påbörjat ett arbete med vilka förväntningar som man kan ha på pedagogerna på Tullskolan. Skolan kommer också prata med elevrådet om vad man kan ha för förväntningar på eleverna. Vi diskuterade vilka förväntningar som kan finnas på vårdnadshavarna som har sina barn på Tullskolan. De punkter som togs upp kommer vi att ta upp med personalen och när vi har gjort ett samlat dokument för elever, personal och vårdnadshavare tas det upp för diskussion i Skolrådet. Ex på punkter som föräldrarna tyckte var rimliga är:
  • se till att sina barn kommer i tid
  • Ha rätt utrustning- gymnastikkläder, regnkläder med sig
  • Stöttning vid läxor
  • Uppmuntra till läsning
  • Prata med sina barn om och kring ordningsreglerna på skolan
  • Kontakta skolan om det är något man undrar över eller saknar info kring


Övriga frågor: Fotboll- framförallt i årskurs 4-6. Föräldrarna upplever det som att eleverna spelar fotboll vid sidan om planen, den veckan som det är andra lekar på fotbollsplanen. De undrade hur pedagogerna tänker kring detta. Föräldrarna upplever att det är tufft språkbruk på planen och att de är så taggade på planen att de tar det med sig in i klassrummen. Någon förälder upplevde det som att de stora killarna är ojusta mot de mindre barnen. De gör tacklingar och säger dumma saker. Skolan tar upp detta.
Bra att den nya skolsköterskan är på plats. Eleverna upplever dock att dörren oftast är stängd och att de inte får den hjälp de behöver. Cecilia arbetar 60 % på skolan (mån-ons) och hon har väldigt mycket att göra just nu. Eftersom vi inte haft skolsköterska på några månader så har hon en del att arbeta igen. Hon vill kunna vara nåbar för att kunna arbeta förebyggande men hon har svårt att räcka till just nu. Hon kommer att få lite stöttning en dag i veckan utav en annan skolsköterska. Behövs det tex plåster så kan lärarna hjälpa till med det. Just nu har Cecilia börjat med hälsosamtalen med förskoleklassen. Alla lärare ska prata med sina elever om detta. Skolan ska även bli bättre på att informera om saker som sker på skolan.
Likabehandlingsplanen är under revidering. Föräldrarna i Skolrådet vill gärna ta del av den reviderade planen.
Färgen/putsen på väggarna i källaren ramlar bort. Föräldrarna undrar hur det går med det? Varför händer inget? Skolan har lyft det högre upp i förvaltningen, men de får inga direkta besked. De har påtalat detta många gånger. Skolområdets enhetschef jobbar också på att få till en förändring i detta ärende.
Föräldrarna önskar få information om förändringar i sina egna barns klasser. Tex börjar det en ny elev i klassen, är det önskvärt att de får reda på detta i veckobrevet.
Årskurs 4-6 har läxhjälp på tisdagar och torsdagar. Planerat är att även årskurs 2-3 ska ha läxhjälp en gång i veckan. Den ligger på torsdagarna 13.30- 14.30, men föräldrarna gjorde skolan uppmärksam på att läxorna delas ut på måndagarna och in på torsdagarna. Skolan kollar om läxdagarna för 2-3 kan förändras eller om läxhjälptiden kan ändras.
Duscharna i gymnastiken har blivit varma.
Skolrådet funderade på hur de kan få in fler föräldrar som vill vara med i rådet. Hur sprider vi informationen om vad som sägs/görs i rådet? Kanske det ska göras en folder om vad man gör i ett skolråd. Borde vara fler skolor som var intresserade av detta.


//Therese Melin




Anteckningar från Skolrådet 30/5- 16




Närvarande: Jenny A, Therese M, föräldrarepresentanter från F-klass, åk1, åk 2 och åk 4. 


Rektorn gick igenom hur skolan tänker sig organisationen läsåret 16/17. Hur den ser ut har alla klasser fått ut i Tullenbladet. 


Saker som föräldrarna tog upp: 


  • Önskvärt med alla elever i blivande åk 3 på en klasslista. Det kommer vara tre lärare till klassen. Föräldrarna önskar mer kontakt mellan föräldrarna och om man har eleverna på en samlad klasslista kan det underlätta för föräldrarna.
  • Föräldrarna tog upp pedagogernas roller på rasterna. Föräldrarna önskar att de är mer aktiva och finns utplacerade på olika platser på skolgården. De önskar också en bättring med att pedagogerna har västar på sig för att vara mer synliga för barnen. Rektorn tror att barnen vet vilka vuxna som är ute även om de inte har västar på sig. Detta påtalade även en föreläsare som personalen har lyssnat på. Det fördes en liten diskussion kring detta och vi landade i ett beslut att det vore bra om man hade västar på morgonen då det är många barn ute samtidigt. Skolan kommer att förtydliga för barnen på ett annat sätt än med västar, vilka som är ute på rasterna. Skolan kommer använda sig av bilder.
  • Det påtalades att duscharna i framförallt killarnas omklädningsrum är kalla. Rektorn berättade att det tagits upp på skolans skyddsrond och att de som är ansvariga för fastigheten håller på att kolla upp detta. Duschdraperi är inköpta och kommer sättas upp efter det har storstädats.
  • Föräldrarna vill ha information om nya elever och när det sker förändringar i organisationen i veckobreven.
  • Det är önskvärt om stommen på veckobreven ser likadana ut. Föräldrarna tror att det skulle underlätta för alla.
  • Förra skolavslutningen var bra. Alla tog hänsyn till varandra och respekterade fotoförbudet. Bra information från skolan. Föräldrarna önskar att det kommer ut liknande information detta året. Skolan lovade att skicka ut detta.
  • Finns önskemål om att rektor ska vara mer ute i klasserna. Rektor och biträdande rektor vill finnas med i den dagliga verksamheten och vara nära elever och personal.
  • Skolan kommer under läsåret 16/17 att byggas ut. Mer information kommer under hösten angående hur bygget kommer gå till.
  • Föräldrarna önskar en länk till skolans blogg på klassernas veckomeddelande. www.tullskolan.blogspot.se
  • Önskemål finns från föräldrarna att man ska gå igenom ordningsreglerna i augusti och att det finns en talong som man ska skriva på och skicka tillbaka till skolan.


//Therese Melin




Anteckningar från skolråd 3/2- 16




Närvarande: Ulf P F-klass, Kerstin Sva, Martina V åk 4, Linn åk 2, Mats W fritids, Nicklas F-klass, Johan åk 1, Inger E lärare 4-6, Johannes åk 2, Anders åk 6 Jenny rektor, Therese M biträdande rektor.




Jenny började med att förklara att nuläget på skolan är lugnare än i höstas. Vi tycker att arbetet med ordningsreglerna har medfört ett litet lugnare klimat. Föräldrarna tycker att det varierar lite. Det pågår fortfarande konflikter, men skolan jobbar hela tiden med det. Om det händer något är det viktigt att ni tar kontakt med lärarna, för det är inte lätt som lärare att upptäcka allt.


  • En förälder berättade att hon uppmärksammat att eleverna ofta säger att man ska byta skola. Hon tycker det är tufft för eleverna att höra att många påtalar det. Man tappar ”Vi- känslan”. Jenny tror att en del utav det har kommit med det fria skolvalet. Eleverna är medvetna om att man är fri att välja vilken skola man vill. Personalen upplever det också ibland och då att eleverna tar till det som en liten grej när man tex inte får som man vill. Skolan ska ta upp det på en konferens och diskutera det i arbetsgrupperna.
  • Nuläget på Fritids: Personalen känner att grupperna börjar sätta sig. Det tar tid att lära känna de nya barnen, framförallt alla nya 6-åringar. Personalen tycker att de har hittat sina former. De delar upp barnen i olika grupper. Utedagar varje vecka. På utedagarna har de mycket samarbetsövningar. Gymnastiksalen används flitigt på em. F-2 fritids har ett schema uppsatt på hur en vecka kan se ut. Titta gärna på schemat på fritids.
  • Föräldrarna upplever det som att det inte alltid är någon personal på skolgården kl 7.30.
  • Föräldrarna önskar att vi påminner eleverna om att ha ytterkläder, överdragsbyxor och stövlar på sig. Självklart kan skolan påminna men då behöver skolan hjälp från alla föräldrar att prata med eleverna om detta så det inte blir en konflikt om det. 
  • Nuläget i F-3: Personalen fortsätter sitt arbete med värdegrunden. Två beredskapsarbetare från Arbetsmarknadsenheten har börjat i åk 2 och på fritids. Kommer vara på skolan hela terminen ut. Therese Melin har tillfälligt blivit biträdande rektor och då är Anette och Alexander i F-klass A. 
  • Nuläget i 4-6: Det fungerar bra. I åk 4-6 arbetar man efter ett nytt sätt. De är två lärare i varje klass och kan på det sättet gruppera på olika sätt. Lärarna i 4-6 tar hand om SvA och spec själva. Just nu arbetar de med Tema Året, hela 4-6 i blandade grupper.
  • En förälder undrade om skolan arbetade något med fadderverksamhet. Skolan har börjat lite smått. 3:orna är faddrar till F-klass. Åk 6 jobbar tillsammans med åk 3 ibland. Lärarna i åk 6 har någon lektion i veckan med åk 3. 4-6 arbetar mycket med blandade grupper. Personalen känner att eleverna i stort sett känner alla på skolan. Det är oftast en härlig stämning när de olika åldrarna möter varandra i korridorer, matsal, skolgård och trapp.
  • Ska Tullskolan byggas ut? Som det ser ut nu ska Tullskolan byggas ut. Föräldrarna undrade vad skolan vill och tycker? Skolan tycker att vi behöver bygga ut. Rädslan finns bland några föräldrar att man bygger, utan att tänka på att skolgården också behöver bli större. Det finns med i tankarna, svarade personalen.
  • Trafiksituationen: Föräldrarna tycker att det är lite otäckt att lämna av sina barn på morgonen på gatan mellan parkerna. Johan, förälder i åk 1 har mailat politikern Patrik Hansson. En annan förälder påtalade att övergångsstället vid Blå Port är felplacerat. Det är livsfarligt enligt föräldrarna. Föräldern har påpekat det innan. Skolan upplever att trafiken har ökat på Sunnavägen efter ombyggnaden vid Bergåsa. Skolan har beställt nya skyltar som ska förtydliga var man får stanna och lämna av barn. Så som det är nu finns en avlämningsplats på gatan mellan Tullparkerna. Där är skolans avlämningsplats. Inga bilar får stanna på Sunnavägen för att lämna av barn! 
  • Therese M visade en prototyp på en eventuell blogg för hela skolan. Tanken är att alla föräldrar ska gå in på bloggen för att kunna ta del av skolans information ut till vårdnadshavare. Här kommer veckomeddelanden ligga för alla klasser, anteckningar från skolråd, matråd och information ifrån ledningen. Skolan återkommer med information om när den kommer igång. 
  • Skolan har valt att hålla entré dörren mot Tullparken låst från och med den 1:e februari. Det är för att vi ska veta vilka som är inne i byggnaden vid tex ev brand. Alla som arbetar på skolan kommer att ha namnskyltar på sig, för att visa på ett tydligt sätt vilka som jobbar på skolan. Alla som besöker skolan under tex en dag kommer att få anmäla sig i vår ”reception”. Föräldrarna behöver inte göra detta. Alla dörrar går att komma ut genom inifrån. Magdi och Maria i receptionen välkomnar och hjälper besökare tillrätta. Detta sågs positivt av skolrådet.
  • Det togs upp att man önskar nya bänkar på skolgården. 
  • Snåren och taggbuskarna ska tas bort från berget. Detta ska medföra att vi kan utnyttja berget mer. Ytan runt och på berget kommer att stängas av under v 6 för att arbetarna ska kunna arbeta i lugn och ro. 
  • Vilka som är representanter för Skolrådet i varje klass ska informeras ut i klasserna. Representanternas mailadresser delas samtidigt ut för att man som förälder ska kunna lämna sina synpunkter inför nästa Skolråd.


//Therese M