Matråd

Anteckningar från Matråd 25/1-18

2. Mötet öppnas med presentationsrunda.
3. Sekreterare
Therese Kellman
4. Genomgång av vad klasserna har kommit fram till
Åk 1
Önskar pizza och Fattiga riddare
Åk 2
Önskemål om att ändra så att det inte är fisk varje tisdag, Calle informerar om att man har fisk på tisdagar därför att Wämöskolan har det och ändrar vi det här så får åk 6 fisk två dagar i veckan. 1 dag i veckan ska det vara fisk.
De önskar spenatsoppa oftare.
Förfrågan om man kan få ta 2 glas med sig till matbordet om man vill ha både vatten och mjölk. Det finns inte glas så det räcker till alla då, så man får skölja ur sitt glas istället.
Någon i klassen undrar varför det slängs så mycket mat, de kommer fram till att det är bättre att ta en lagom portion mat och istället hämta 1 gång till om man inte blir mätt på första portionen.
Önskemål om efterrätt. Calle informerar om att om alla hjälps åt att inte slänga så mycket mat, så räcker kostnaden till att få efterrätt någon gång ibland tex innan lov.
En del av besticken är sneda, ibland är besticken smutsiga för att man har råkat spilla mat i besticklådan. Säg till Jenny eller Lotta som är ute i matsalen så tar dom hand om besticken.
En mjölkmaskin önskas i den nya matsalen. Calle berättar att då matsalen inte är så stor, så får det inte plats.
För allas trivsel så behöver alla tänka på att hänga upp jackor och sätta skorna på hyllan utanför matsalen.
Trevlig personal i matsalen. Vi tycker maten är god, den är god för det mesta. Många som äter mycket.
Det är ganska pratigt i stora matsalen.
Mat som åk 2 önskar/vill ha oftare:
Olikfärgad pasta, tacos oftare, pasta med ostsås, osockrad dryck till maten ibland, oboy (här säger skolsköterskan nej direkt J det får man dricka hemma). Kan man få bröd till maten mer än på soppdagarna? Morötter skurna som gubbar, vi fick det i 1:an, granatäpple, spagetti och köttbullar med ketchup. Cicken nuggets och stuvade makaroner oftare. Hamburgare med ost.
Frallor till frukosten.
Slutligen så tycker åk 2 att den nya matsalen är fin och att tysta rummet är toppenbra, men de tycker också att det borde finnas ett rullande schema för vilka som får sitta där.
Åk 3
Har förslag att när man sätter sig i matsalen så ska alla sitta tysta och äta i 5 minuter. Mycket bra förslag!
Variera fiskdagen till annan dag, se svar ovan på det.
Ibland får man smutsiga bestick och tallrik. Be någon i köket att diska om detta.
Önskemål om temavecka, mat från andra länder.
Mat som åk 3 önskar/vill ha oftare:
Drickyoughurt till mellanmål eller frukost. Spenatsoppa med ägg oftare.
Lite mer nya recept.
Åk 4
Att alla ska tänka på att inte slänga så mycket mat.
En låda i matsalen där man kan skriva önskelappar om mat.
Inte slänga kläder i korridoren, utan hänga upp kläderna på krokarna som finns.
Mjölkmaskin i alla rummen så man slipper springa o hämta, se svar ovan om detta.
Tänka på att inte skrika och busa i korridoren utanför matsalen, där låter väldigt mycket ibland!
Ibland är det mat på golvet i matsalen, när detta händer be Lotta eller Jenny så hjälper dom till.
Mat som åk 4 önskar/ vill ha oftare:
Spenatsoppa.
Åk 5
Ha en låda som man kan lägga önskelappar i gällande maten.
Att någon vecka ha apparat där man kan trycka på 3 olika svarsalternativ om vad man tyckte om maten. Calle informerar att det har man haft tidigare, dels på ipad men det missköttes och även att man fick lägga bönor i glasburk men som inte heller fungerade, men Therese kollar upp om det finns alternativ som kan lånas in.
Fler saltkar på borden önskas då man ofta får leta efter dom. Calle informerar om att det tidigare fanns fler men tyvärr hälldes kryddorna ut på borden istället för på maten, därför finns det nu mindre antal saltkar. Tanken är att man ska krydda sin mat och sedan ställa tillbaka saltkaret direkt igen.
Hänga upp ytterkläderna istället för att lägga dom på golvet.
Vissa maträtter är goda och salladen tycker vi om!
Mat som åk 5 önskar/ vill ha oftare:
Spagetti och köttfärssås, tomatsoppa, hamburgare.
Åk 6
Vid något tillfälle har det hänt att när de tar vatten från kannorna har de fått vatten med matrester i! Man har sett att det har hällts tillbaka vatten i kannorna som varit i använda glas! Inte okej, vatten/mjölk man inte vill ha hälls ut i vasken.
Vid något tillfälle när det serverades morotssoppa hade flera i klassen fått ont i magen.
Mat som åk 6 önskar/vill ha oftare:
Tacos, annan fisk än torsk tex lax, sushi, pommes med kebabsås. Ostsås med och utan skinka och pasta till det. Önskar frukt oftare efter maten. Kakor till efterrätt. Se tidigare svar om efterrätt.
10. Övrigt med Calle visade bröd lådan efter mellanmål, hur den kan se ut och där var flera halva bitar, mycket brödkanter, brödbitar som man ätit på och lagt tillbaka. Bröd som nu får slängas och för det kunde man fått flera portioner med efterrätt tex.
Åk 1 får beröm för att dom är så duktiga och torkar alltid av efter sig på borden, detta borde fler klasser göra. Det blir uppgiften till nästa matråd att jobba på J att torka av matborden efter sig.
Köket vill också påminna om att inga ytterkläder på i matsalen och att skoskydd används om man har sina ytterskor.
11. Mötet avslutas, nytt möte bestämdes dessvärre inte så kallelse skickas ut på det.
Hälsningar matrådet J




Anteckningar från matrådet 27/10- 16


Åk 4:  Önskar- Raggmunkar, köttfärssås, pommes köttbullar, biffar, stekt fisk med spenat, korv med potatismos, stuvade makaroner, chicken nuggets, hamburgare, spenatsoppa, rotmos, saltkött, ugnspannkaka, kycklingtacos, pizza, kebab och carbonara.


Åk 2: Önskar- pizza, spagetti och köttfärssås, tacos, pannkakor, hamburgare, lasange, korv och korvstroganoff.


De vill inte ha fisk så ofta. Köket svarar att det är fisk en gång i veckan. Man behöver de fetter och de vitaminer som finns i fisken. Eleverna önskar lax och köket är tyvärr styrda av viss upphandling och där får de bara köpa laxtärningar.


Eleverna önskar salt och andra kryddor på en speciell plats. Barnen leker med kryddorna, häller det i mjölken bla, så tyvärr har köket fått sätta undan kryddorna. Om eleverna kan sköta saltet så är köket villiga att prova igen.


Inte för mycket fett vid råstekt potatis. Köket ska tänka på detta.


Eleverna önskar mer frukt. Det ska köket försöka bli bättre på.


Önskemål från eleverna om olika maträtter från olika länder. Det tyckte köket var ett bra förslag. De brukar ha det, men de kan bli tydligare på att visa att det är mat från andra länder. De kan tex sätta upp bilder/flaggor från länderna som maten kommer ifrån.


Åk 3: Önskar varm sås till fisken. Köket upplever att eleverna inte är så glada för när fisken är kokt, som den blir när de lagar den i sås, men de ska försöka variera mellan stekt och kokt.


Eleverna tycker inte om när klasserna pratar mellan borden. Det blir väldigt stökigt och ljudvolymen i matsalen höjs. Detta gäller både vuxna och barn.


Eleverna önskar sweetchilisås. Köket provar att sätta det vid salladen.


Eleverna i åk 3 önskar ha tillbaka burkarna med bönor, där de fick berätta vad de tyckte om maten. Köket gör gärna det igen, men det var så många elever som inte gjorde som de blev tillsagda utan de tog bönor med sig ut från matsalen, de stoppade fler än en böna i burken m.m. Vi gör ett nytt försök under en vecka i november, men då gäller det att eleverna försöker göra på rätt sätt.


Det vore även kul om Tv:n är på. Önskvärt om det rullade lite bilder där.


Årskurs 3 tycker att det är högre ljudnivå under mellanmålet än vid lunchen. De tror att det beror på att det är färre lärare/pedagoger då och att eleverna tror att de får göra precis som de vill. Therese undrade om det är lärarna som ska göra så det blir lugnare eller vem ska göra det? Eleverna kom fram till att det var de själva som ska bli bättre på att vara tysta och inte prata mellan borden.


Eleverna önskar att det fanns någon ansvarig vid varje bord som torkade borden innan de lämnade matsalen. Therese föreslog att det kanske skulle kunna bli en uppgift för den som är ansvarig för sin basgrupp. Tas upp till diskussion bland lärare och fritidspedagogerna.


Köket:


Om det fungerar för verksamheten önskar köket att Jullunchen blir den 21/12. Då blir det buffé och mycket frukt.


Det tunna knäckebrödet har köket tagit bort ett tag för att eleverna bröt sönder det i rutor och mycket av knäckebrödet hamnade på golvet. De har även upplevt elever som har kastat knäckebröden i matsalen.


Glas och bestick lämnas ofta kvar. Köket upplever det som att vi har blivit lite slarvigare. Några bara reser sig upp och går.  Det gäller frukost, lunch och mellanmål.


Önskemål finns om att få vitt bröd på mellanmålet. Köket svara att elevernas magar behöver ha fibrer så att tarmarna jobbar. Därför behöver man äta mörkt bröd med fibrer i.


// Therese Melin