Vad
är det för prat om motorer?
Har du hört ditt barn
tala om sin "motor" som kör snabbt eller långsamt eller i lagom fart.
Om du inte har det ännu, så kanske du kommer att göra det snart!
Vi introducerar just ni
i en av grupperna i årskurs 3 "Hur fungerar din motor?" ® Alert
Program® för att lära barnen självreglering. Programmet har utvecklats av två
internationellt kända arbetsterapeuter, Mary Sue Williams och Sherry
Shellenberger. Genom att använda motoranalogi för att lära ut självreglering
(ändra hur alerta vi känner oss), hjälper vi barn lära sig vad de ska göra om
de är i en icke-optimal aktivitetsnivå. Vi lär barn att det finns fem sätt att
ändra vår aktivitetsnivå: ha något i munnen, röra sig, känna, titta eller
lyssna.
Vi självreglerar alla under
hela vår dag, men vi pratar sällan om det. Till exempel, tänk på vad du gjorde
för att starta igång din motor idag på morgonen? Började du dagen med att
dricka en varm kopp kaffe eller dricka en kall fruktsmoothie (mun-kategorin)?
Innan du gick till ditt arbete, tog du en joggingtur eller gick du med hunden
(röra sig-kategorin)? För att vakna upp, tog du en varm dusch eller klappade du
din katt (känna-kategorin)? Har du tittat på TV (titta-kategorin) eller haft
radio på (lyssna-kategorin)?
Vi lär barnen hur de
kan utöka användningen av dessa typer av motorstrategier i skolan och hemma för
att vara i ett optimalt tillstånd för lärande, lek eller interagera med sina
vänner, familj och klasskamrater. Vi stärker barnen genom att de vet vad de ska
göra om deras motorer kör för långsamt då de t ex behöver fokusera då att lära
sig något nytt inom matematiken eller om deras motorer kör för snabbt på sent kvällen,
vad kan de då göra för att göra sig för redo att sova?
Du kan hjälpa till att
lära barn om självreglering genom att prata om din egen motor. Om att motorn kör
långsamt när du försöker att läsa en bok, eller att motorn kör snabbt när rusar
för att hinna till ett möte, dela med dig till ditt barn. Bli inte förvånad om
barnet som lära sig Alert Program®-begreppen föreslår en ”motorstrategi” så som
att ta ett djupt andetag (mun-kategorin), stretching (röra sig-kategorin),
klämma på en stressboll (känna/berörings-kategorin), titta på tv (titta-kategorin),
eller lyssna på musik (lyssna-kategorin). Uppmuntra användningen av ”motorstrategier”
för att stödja självreglering så din och dina barns motorer kan köras precis
rätt!
Har du frågor får du
gärna kontakta:
Maria Sandgren eller
Matilda Hafström, leg. arbetsterapeut 0455-32 12 69
mail: matilda.hafstrom@edu.karlskrona.se
mail: matilda.hafstrom@edu.karlskrona.se